Musici die tijdens het Emmy Verhey Festival2016 zullen optreden:

De in Kerkwijk geboren sopraan Heleen Bongenaar begon met zingen op 13-jarige leeftijd bij Sylvia van der Vinne en zong in het Jeugdkoor Senta dat al jarenlang onderleiding van Sylvia van der Vinne staat. Bij de Prix Dominique in Venlo won Heleen Bongenaar de 2e prijs en bij het Euregio Vokall Wettbewerb won zij de 1e prijs. Verder verkreeg zij bij het Prinses Christina Concours een Eervolle Vermelding en won zij een 3e prijs in de regionale finale. In 2013 maakte Heleen Bongenaar een tournee van twee weken door Europa met Collegium Vocale Gent, het wereldberoemde ensemble dat onder leiding staat van Philippe Herreweghe. Daarna studeerde zij bij Peter Kooy om zich te specialiseren in de muziek van Johann Sebastian Bach. In 2014 begon zij de studie klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Maria Acda. Ook studeert zij Oude Muziek bij Michael Chance, Pascal Bertin en Dorothee Mields.

Daniëlle Bourne begon haar muzikale scholing op haar 7e bij de Schola Cantorum, het koor van de St- Jans kathedraal te ‘s -Hertogenbosch. Op haar 10e begon ze met pianoles bij Peter Zimmerman en twee jaar later met klarinetles bij Frans Schoenmakers. Tijdens de middelbare school volgde ze de vooropleiding voor piano aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze studeerde daar 3 jaar bij Kamilla Bystrova. Daniëlle vervolgde haar studie aan het Utrechts Conservatorium bij Paolo Giacometti. Tijdens haar afstudeerconcert voerde ze o.a. Griegs Pianoconcert met orkest uit o.l.v. Jussi Jaatinen. Zij rondde haar Bachelor af met een 9 en kreeg een plaats in de Master of Music Solo/Performance aangeboden. Deze Master heeft zij gevolgd bij Klára Würtz, waarbij zij ook onderzoek heeft gedaan naar het effect van musiceren zonder zicht op de speler en de luisteraar. Verder volgde zij masterclasses bij o.a. Franco Scala, Viktor Derevianko, Philip Kawin, Alan Weiss, Martijn van de Hoek en Henry Kelder. Daniëlle Bourne trad o.a. op in het Koninklijk Concertgebouw, het Wiener Konzerthaus, De Doelen en tijdens het Delft Chamber Music Festival, het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht en de Opening van de Uitmarkt in Amsterdam.

Tobias Borsboom (1988, Leidschendam) studeerde aan de Jong talent afdeling van het Utrechts Conservatorium bij Paolo Giacometti tot 2007. Vervolgens aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Wijn, alwaar hij in 2011 het Bachelor en in 2013 het Master diploma ontving. Hij was succesvol bij het Concertgebouw Entree Kamermuziek Concours (2006), het Prinses Christina Concours, The YPF Competition (2007 en 2010), het Grachtenfestival Conservatorium Concours (2012) en de Grand Dominique (2012). Ook won hij de prijs voor de beste vertolking van een Nederlandse compositie en won hij in 2015 de prestigieuze Dutch Classical Talent Award. Borsboom is verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam en is een veelgevraagd pianist voor festivals als het Storioni Festival, het Grachtenfestival, Bass 2014 en The International Holland Music Sessions (TIHMS). Borsboom maakte een muziekvoorstelling voor kinderen in samenwerking met theaterproductiehuis Oorkaan en theatermaker Dagmar Slagmolen met de titel Meneer Tobias en het zwarte monster.Samenwerkingen met Artmotion resulteerde in 2012 in 'La Route du Piano', een pianomarathon in Nijmeegse woonkamers, en vanaf 2013 'De Pianistenveiling', een concertveiling voor het goede doel, waarin huisconcerten worden geveild. Tevens organiseert Borsboom concerten onder de naam 'De Pianoboom' in Den Haag en omstreken.



Liesbeth Bosboom (1995) studeert aan het Prins Claus Conservatorium bij Jan-Ype Nota. Op haar twaalfde jaar werd ze toegelaten tot de Jong Talent Klas van ditzelfde conservatorium. Ze volgt regelmatig masterclasses bij onder meer Richard Aaron, Xenia Jankovic, David Strange en Shmuel Magen.Als soliste gaf zij concerten in Nederland, Duitsland, Zweden, Frankrijk, Spanje en Taiwan. Liesbeth soleerde met verscheidende orkesten, waaronder het Nederlands Kamerorkest en diverse jeugdorkesten. Ook speelt ze graag kamermuziek in verschillende ensembles. Ze speelde onder meer samen met Emmy Verhey en Irina Simon-Renes. Liesbeth Bosboom won prijzen bij het Prinses Christina Concours (1e prijs regionale finale, publieksprijs nationale halve finale en 3e prijs nationale finale), het Peter de Grote Festival (honorary award, Klaas Dijkstra Award), het Haydn Muziek Festival (jury prijs, publieksprijs en Peter de Grote prijs) en de Avond van de jonge Musicus (finale plaats).

Sopraan Laetitia Gerards werd in 1993 geboren in een muzikale familie en begon op haar vijfde met cello spelen. Op haar dertiende werd zij toegelaten toegelaten tot de Young Musicians Acadamy van het conservatorium in Tilburg. Laetitia heeft twee jaar muziektheater gestudeerd aan het conservatorium in Tilburg. Op dit moment studeert ze klassiek solozang bij Sasja Hunnego aan het conservatorium van Amsterdam. In 2009 won ze de eerste prijs van het ‘Junior Deutekom Concours’ en in April 2013 won ze de eerste prijs bij de nationale finale van het ‘Prinses Christina Concours’. In november 2013 had ze samen met het Nederlands Kamerorkest een succesvol concert in Paradiso, Amsterdam en in december 2013 vertolkte ze de rol van Maria in de West Side Story. Deze productie vond plaats ter gelegenheid van het 125-jarig jubileum van het Concertgebouw in Amsterdam. Als laureaat van het Prinses Christina Concours maakte Laetitia in mei 2014 een tournee door de VS en Canada. In Maart 2015 vertolkte ze de rol van page in Verdi’s opera Rigoletto tijdens de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw. Laetitia won in 2014 de Concertgebouw Young Talent Award, een gezamenlijk initiatief van Het Koninklijk Concertgebouw en Deutsche Bank.

Het Hermitage Kwartet beleefde zijn première tijdens het Peter de Grote Festival 2015. Op uitnodiging van artistiek leider Paul Komen speelde het Hermitage Kwartet enkele grote werken uit het strijkkwartet repertoire. Dit werd met veel enthousiasme ontvangen. ‘Vlijmscherp en razend spannend’ schreef het Dagblad van het Noorden over hun uitvoering van het strijkkwartet ‘Intieme Brieven’ van Janacek. Het Hermitage kwartet bestaat uit Jacobien Rozemond (viool), Floor Le Coultre (viool), Francien Schatborn (altviool) en William McLeish (cello). Jacobien en Francien zijn reeds bijzonder gerespecteerde musici in het Nederlandse muziekleven. Beiden vervullen een aanvoerders positie in topensembles van Nederland (Amsterdam Sinfonietta en het Radio Filharmonisch Orkest) en staan daarnaast met diverse grote solisten en kamermusici op nationale en internationale podia. Floor Le Coultre en William McLeish zijn jonge musici die hard bezig zijn een carrière op te bouwen. Floor is met onderscheiding afgestudeerd aan het conservatorium van Den Haag en heeft al vele prijzen op haar naam staan. De Canadese cellist William, die in Canada opviel door zijn enorme kwaliteiten als solist en kamermusicus, studeert in het najaar van 2016 af bij de befaamde cello pedagoog Michel Strauss in Den Haag.

Al sinds zijn tiende speelt Godfried Hoogeveen cello, vanaf 1965 bij Tibor de Machula aan het Muzieklyceum te Amsterdam, waar hij in 1970 cum laude afstudeerde als solist. Vervolgens trok hij naar Los Angeles waar hij studeerde bij de beroemde cellist Gregor Piatigorsky en zelf doceerde aan de UCLA. Met zo’n 35 celloconcerten startte Hoogeveen zijn indrukwekkende carrière als solist en recitalspeler. Zo was hij solist bij de meeste Nederlandse orkesten onder dirigenten als Van Otterloo, Leitner, Vonk, Sawallisch, de Waart en Chailly. Overal in Europa, maar ook in Indonesië, Israël, Noord- en Zuid-Amerika en Japan speelde hij met zijn cello, een C.A. Miremont (1878) uit de collectie van de Stichting Donateurs Koninklijk Concertgebouworkest. Als toegewijd kamermuziekspeler is hij vast medewerker aan festivals van Seattle, Hawaii, New York en het Reizend Muziekgezelschap te Amsterdam.Diverse componisten hebben werk aan hem opgedragen; zelf introduceerde hij hedendaagse celloconcerten van Gulda en Dutilleux op Nederlandse podia.Godfried Hoogeveen was eerste solocellist bij het Residentie Orkest van 1976 tot 1990 en had tussen 1990 en 2011 dezelfde positie bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest.

Maurice Lammerts van Bueren heeft zich volledig toegelegd op het liedbegeleiden. Hij trad op met vele zangers, onder wie Thomas Oliemans, Angelika Kirchschlager, Marcel Reijans, Lilian Farahani, Ekaterina Levental, Henriette Feith, Karolina Hartman, Vivien Shotwell en Hans Pieter Herman. Daarnaast is hij oprichter en pianist van het Coco Collectief. Onlangs kwam bij Avie Records de CD “The moon’s a gong, hung in the wild” uit, waarop hij Angelika Kirchschlager begeleidt in liederen van Jake Heggie. Voordat hij zich uitsluitend richtte op het begeleiden van zangers, werkte hij als kamermusicus met vele instrumentalisten, zoals de violisten Theo Olof, Frederieke Saeijs en het vioolduo Theo Olof/Herman Krebbers. Met Trio Suleika, waarvan hij 13 jaar deel uitmaakte, won hij de Vriendenkrans van het Concertgebouw en de prestigieuze Kersjesprijs.
Naast optredens in Nederland concerteerde hij in België, Duitsland, Frankrijk, Trinidad, Slovenië, de Verenigde Staten, Taiwan, Zweden en Syrië. Maurice Lammerts van Bueren is als coach verbonden aan de zangafdeling van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Sinds 2008 is hij Steinway Artist.


Ekaterina Levental werd geboren in Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan, voormalige Sovjet Unie. Zij studeerde zang aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en harp aan de Conservatoria van Enschede, Detmold (Duitsland) en Rotterdam. In beide disciplines behaalde zij Cum Laude haar Master Diploma. Samen met harpiste Eva Tebbe vormt ze een succesvol duo genaamd ‘Duo Bilitis’, waarmee ze diverse internationale prijzen won. Het duo treed veelvuldig op in Nederland en het buitenland en heeft twee Cd’s uitgebracht op de label ‘Brilliant Classics/Foreign Media’. Begin 2015 maakte Ekaterina haar debuut bij de Nationale Opera in de rol van Melibea in Il Viaggio a Reims van Gioacchino Rossini. Nieuwe engagementen omvatten o.a. een solotournee met het Ricciotti Ensemble door België en Nederland en uitvoeringen van de Folksongs van Luciano Berio met het Ensemble Omnibus (Oezbekistan) en van Arnold Schönbergs Pierrot Lunaire in Tokio met het Ensemble Nomad (Japan).

Irene Maessen studeerde bij Cora Canne Meijer aan het Amsterdams Conservatorium waar zij cum laude het diploma Uitvoerend Musicus en haar opera examen behaalde. Ze volgde lessen bij Arleen Auger en was prijswinnares op het Internationaal Elly Ameling concours, het Cristina Deutekom Concours, en het Internationaal Vocalisten Concours te 's-Hertogenbosch. Irene Maessen werd onderscheiden met de Zilveren Vriendenkrans van de Vrienden van het Concertgebouw. Zij heeft een breed liedrepertoire opgebouwd en gaf liedrecitals samen met o.a. Rudolf Jansen, Marja Bon, David Kuyken en Reinbert de Leeuw. Sinds 1993 treedt Irene Maessen op met de fluitiste Eleonore Pameijer. Als operazangeres vertolkte zij veel rollen, in het bijzonder in de opera's van Mozart en was zij o.a. verbonden aan de operahuizen van Innsbruck en Salzburg. Irene Maessen concerteerde met de belangrijkste Nederlandse orkesten onder vooraanstaande dirigenten als Reinbert de Leeuw, Ed Spanjaard en Edo de Waart. Ook trad zij als soliste op bij belangrijke ensembles als het Schönberg Ensemble, het Nederlands Blazers Ensemble en het Combattimento Consort. Met ingang van het seizoen 2007/2008 is zij verbonden aan het conservatorium van Arnhem als docent klassieke zang van de Muziektheaterafdeling.

Irina Osetskaya werd geboren in St. Petersburg in 1969. Pianospelen leerde zij toen zij drie jaar oud was van haar moeder. Later ging zij naar het Music College en vervolgens naar het Rimsky Korsakoff Conservatorium van St. Petersburg waar zij in 1995 afstudeerde als pianist (solo/kamermuziek/docent). In 1996 vervolgde zij haar studie aan het Prins Claus Conservatorium Groningen waar zij bij Paul Komen in 1998 de opleiding piano uitvoerend musicus voltooide. Zij is verbonden als docent correpetitie aan het Prins Claus Conservatorium Groningen. Irina heeft ook een particuliere lespraktijk en geeft vaak masterclasses voor piano en kamermuziek. Zij heeft zich met succes geprofileerd als coach van jong talent, met name bij (inter)nationale concoursen zoals het Prinses Christina Concours. Daarnaast treedt zij regelmatig op als solist en als kamermusicus.

Jeroen Sarphati studeerde piano bij Jan Wijn en liedbegeleiding bij Rudolf Jansen aan het Amsterdams Conservatorium. Hij volgde masterclasses van zangers als Barbara Bonney en Robert Holl en van liedbegeleiders als Hartmut Höll en Irwin Gage. Hij was winnaar van de Vriendenkrans van het Concertgebouw in 1997 met Valerie Guillorit en in 2001 met Mattijs van de Woerd. Jeroen Sarphati gaf recitals in belangrijke zalen als de Beurs van Berlage, de Brusselse Muntschouwburg en de Hermitage te St. Petersburg. Jeroen is veelgevraagd pianist en begeleider van vocalisten. Ook is hij vaak op festivals te beluisteren.






Pianist Ton Snijders is één van de drijvende krachten achter het Kinderfestival dat deel uitmaakt van het Emmy Verhey Festival. Ieder jaar coacht hij de kinderen en componeert of arrangeert hij muziek voor hen. Ton Snijders studeerde lichte muziek aan het Hilversums Conservatorium. Daar ontmoette hij saxofonist Jan Kooper, met wie hij begin jaren ’80 de band Coopertest oprichtte. In 1991 werd hij gevraagd voor de Band van Frank Boeijen. Een vruchtbare periode van bijna 12 jaar resulteerde in diverse cd-opnames en talloze concerten in Nederland en België. Daarnaast werkte hij samen met o.a. Ramses Shaffy, Liesbeth List, Sanne Wallis de Vries, Stef Bos, Youp van t Hek en Mathilde Santing. In 2004 besloot hij een lang gekoesterde droom in vervulling te doen gaan: het maken van de solo CD/DVD 'Zwaluw 22' die in 2007 uitkwam. In 2010 kwam zijn tweede solo CD “Thuis “ uit en dit jaar verschijnt een nieuwe CD met instrumentale stukken die hij samen met Sebastiaan Koolhoven heeft geschreven.

Ru Stolk studeerde orgel aan het Rotterdams Conservatorium, blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en clavecimbel bij Ton Koopman. Daarna studeerde hij beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort bij Peter Bakker. Hij was jarenlang als docent verbonden aan de muziekschool “Peter van Anrooij” in Zaltbommel en stadsbeiaardier van Tiel en Zaltbommel. Thans is hij organist van de Lutherse kerken van Culemborg en Tiel en stadsbeiaardier van Zaltbommel.

Nata Tsvereli, piano begon haar conservatorium-studie in 1994 aan het Tbilisi State Conservatory bij prof. Nodar Gabunia. In 1998 ontving zij de prestigieuze Shevardnadze beurs, en in hetzelfde jaar won ze de eerste prijzen van de International London Piano Competition en het Internationale Maria Yudina Concours in St.Petersburg. In december van hetzelfde jaar maakte zij haar debuut met het beroemde Philharmonisch Orkest van St.Petersburg o.l.v. Jansug Kakhidze. In 2002 begon zij de Masteropleiding aan het Amsterdams Conservatorium bij Jan Wijn, die ze in de zomer van 2004 afrondde met onderscheiding. In 2005 speelde zij met veel succes met het Noord Nederlands Orkest o.l.v. Michel Tabachnik de zelden gehoorde 2e Symfonie “The age of anxiety” van Leonard Bernstein, zijn enige pianoconcert. In hetzelfde jaar was zij winnares van de ING Bank Publieksprijs. Nata Tsvereli geeft veel recitals en concerten in Georgië, Nederland, Turkije, Duitsland, Rusland en Engeland. In het voorjaar van 2008 verscheen haar debuut-cd bij het label DRC met werken van Schumann. Ze vormt naast haar solo-activiteiten een pianoduo met de pianist Paul Komen en is als hoofdvakdocente verbonden aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen.

Merel Vercammen begon op vijfjarige leeftijd met vioollessen en studeerde vanaf haar vijftiende jaar bij Eeva Koskinen aan het Utrechts Conservatorium. Na het behalen van haar Bachelor of Music bij prof. Jan Repko aan het Royal College of Music in Londen in 2012 behaalde zij aldaar in 2014 haar Master of Performance met de hoogste onderscheiding. Sinds 2014 studeert zij bij Ilya Grubert aan de “Scuola di Perfezionamento Musicale” in Portogruaro, Italië. Merel won prijzen bij o.a. de London Grand Prize Virtuoso Competition, het Prinses Christina Concours en het Nationaal Concours van de SJMN en gaf concerten in Europa, Zuid-Amerika en Noord-Afrika, Hoogtepunt was een optreden in de Londense Wigmore Hall in juli 2013. Merel Vercammen volgde verder masterclasses bij o.a. Valery Oistrach, Daniel Hope en Alina Abragimova. Sinds enige tijd speelt zij in het ensemble trio42: een combinatie van viool, harp en saxofoon. Met dit ensemble gaf zij concerten op o.a. de Zeister Muziekdagen, het Internationale Kamermuziekfestival van Janine Jansen en het Kuhmo Music Festival in Finland. Recent vormt zij een duo met pianiste Daniëlle Bourne. Merel bespeelt een viool van de Italiaanse bouwer A. Postacchini uit 1820, haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Femke IJlstra (Surhuisterveen, 1982), is hoofdvakdocent saxofoon aan het Prins Claus Conservatorium Groningen.Zelf studeerde ze cum laude af aan het Conservatorium van Amsterdam bij Arno Bornkamp. Pers en publiek waarderen Femke haar veelzijdigheid als musicus en haar intuïtieve en communicatieve spel. Veel van haar concerten vinden plaats op de meest uitlopende plekken, van in een weiland tot in een brandweerauto tot in een klassieke concertzaal. Verder soleert ze met orkesten in binnen- en buitenland.Femke heeft opnames gemaakt voor Radio Fryslan en Radio 4 en was ze te zien in het televisieprogramma 'Vrije Geluiden'. Femke IJstra remplaceert bij toonaangevende orkesten in binnen- en buitenland, zoals het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Budapest Festival Orchestra. Daardoor bracht de muziek haar al op veel plekken in Europa, Azie en Amerika. De theatrale kant in muziek schuwt deze saxofoniste niet. Ze speelde met Holland Speeltheater en The Glasshouse producties in theaters en festivals in heel Nederland, zoals Oerol en Festival aan de Werf. Femke Ijlstra iss lid van het Aurelia en het Syrène Saxofoonkwartet en maakt deel uit van HET Ensemble en MUSU. Stogsugersjongers is haar cd-debuut.